مدیریت بومی و علمی
16 بازدید
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0
کد خبر : 87022515211744     سرويس : معارف     زمان : 9:00   شنبه 28 ارديبهشت  1387       
 
مدیریت بومی و علمی راهکاری برای رهایی حوزه از چالش های پیش رو است
 
 

 

   
.

معارف: استاد حوزه علميه قم استفاده از مدیریت بومی و علمی را راهکاری برای رهایی حوزه از چالش های پیش رو عنوان كرد.

خبرگزاري شبستان: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مسئولان و طلاب حوزه‌هاي علميه قم، مشهد و اصفهان به ضرورت ترسيم چشم‌اندازي براي حوزه‌هاي علميه اشاره و بر اهميت تحول در اين مراكز تأکيد کردند و خواستار تغييراتي در بخش‌هاي مختلف حوزه شدند.

بررسي ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره نيازمندي‌هاي حوزه علميه امري ضروري است که بايد موضوع نشست‌هاي علمي و کرسي‌هاي نظريه‌پردازي مراکز حوزوي قرار گيرد و کارشناسان مختلف حوزه درباره آن اظهار نظر کنند از اين رو سرويس معارف خبرگزاري شبستان در گفت ‌و ‌گو با كارشناسان اين حوزه به بررسي اين مهم و راهكارهاي تحقق آن پرداخته است.

حجت الاسلام حسن قیومی، استاد حوزه علمیه قم وضعیت فعلی حوزه علمیه را به یک مکعب چند ضلعی تشبیه کرد و به خبرنگار شبستان گفت: وضعیت کنونی حوزه مانند یک مکعب چند ضلعی است که هر ضلع از این مکعب توسط گروه و شخص خاصی رهبری می شود و رهبری منسجمی در حوزه وجود ندارد که این امر دلایل عدیده ای دارد که می تواند وجود هرم های مختلف علمی و اقتصادی در مجموعه حوزه باشد.

وی ساختار قدرت در حوزه را مرتبط با پرداخت شهریه از سوی مراجع دانست و گفت: مراجعی که شهریه می پردازند به عنوان رأس هرم های قدرت در حوزه هستند و گاهی شخصیت های علمی مطرح در حوزه تحت تأثیر نفوذ اقتصادی این هرم های قدرت قرار می گیرند.

وی مدیریت حوزه را مدیریتی غیرعلمی خواند و تصریح کرد: همانطور که رهبری هم در سخنانش به اداره شدن حوزه توسط مدیریت قریحه ای اشاره داشتند، این نوع مدیریت سلیقه ای در حوزه کاملا مشهود و ملموس است و در این مدیریت به توانمندی های افراد توجه نمی شود بلکه روابط تعیین کننده است.

حجت الاسلام قیومی جریان حاکم در این 20 سال اخیر را به عنوان هدایتگر اصلی جریان مدیریت در حوزه خواند و افزود: همین جریان فکری که پس از رحلت امام خمینی (ره) بر حوزه حاکم است، ساختار اصلی مدیریت را شکل داده و نیروهایی که مخالف این جریان فکری هستند در ساختار این مدیریت قرار نمی گیرند.

وی بر لزوم اعلام فراخواني عمومی براي جمع آوري آراء طلاب و مدرسین با هدف شركت در تصميم گيري ها در حوزه تاكيد و تصریح کرد: چند دستگی در حوزه از جامعه به مراتب بیشتر از جامعه است. اعلام فراخوان راهكاري است در حوزه تاشرایطی فراهم شود تا خرد جمعی مبنای تصمیمات و استراتژی حوزه علمیه قرار بگیرد.

حجت الاسلام قیومی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین برنامه ای مشخص در تنظیم سرفصل های آموزشی برای طلاب خارجی گفت: قبل از اینکه طلاب خارجی را تربیت کنیم، باید سرفصل های دروس آموزشی را دقیقا تعیین کنیم و همچنین در این دروس، مباحث علمی روز دنیا که بسیاری از طلاب خارجی با مفاهیم اولیه آنها آشنا هستند، جزء برنامه های اصلی آموزش ما باشد و با نگاهی به سنت و پیوند آن به زمان حال، طلاب خارجی را صرفا مشغول به دروس سنتی حوزه نكنيم.

وی با اشاره به فقر علمی برخی طلاب گفت: برخی طلبه ها وقتی به حوزه می آیند، بلافاصله بخاطر شرایط شان ازدواج می کنند که موجب نیاز مادی آنها می شود. بخشی از این طلاب جذب نهادها و ارگان ها می شوند در حالی که لباس روحانیت به تن دارند، به دلیل اشتغالات فراوان از کلاس و درس غافل می مانند و سطح سواد قابل قبولی بدست نمی آورند.

وی مدیریت بومی و علمی را راهکاری برای رهایی حوزه از چالش های فراوان پیش رو دانست و افزود: باید همه فرهیختگان حوزه و دانشگاه که مخالف همدیگر نیز هستند، به طور مشترک و دلسوزانه و آزادانه به بحث بپردازند و در ساختاری نظام مند و به دور از مدیریت های سلیقه ای و کدخدامنشانه، معضلات پیش روی طلاب و حوزویان را برطرف كنند.