محدودیت امام کاظم (ع)
13 بازدید
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0
کد خبر : 84121609273451     سرويس : معارف     زمان : 9:27   سه شنبه 16 اسفند  1384       
 
كارشناس تاريخ اسلام: محدوديت امام كاظم(ع) عامل توقف مبارزه و انجام رسالت نشد// انقلاب اسلامي نمادي از رهبري معنوي دوران امام هفتم است
 
 

 


   
.

گروه معارف: حجت‌الاسلام قيومي از مبارزه با انحرافات و كادرسازي ‏بعنوان دو محور اصلي دوران امامت امام هفتم ياد كرد و محدوديت ايشان را مايه توقف مبارزه علمي و عملي ندانست و گفت: پس از امام باقر و صادق(ع) بيشترين احاديث فقهي منسوب به ايشان است.



حجت‌الاسلام حسن قيومي، در گفتگو با خبرنگار ‏شبستان در تبيين دوران امامت امام موسي كاظم(ع) و بيان ناگفته‌هاي دوران ولايت ‏ايشان، اين دوران را به دو محور كلي تقسيم كرد و گفت: تاكيد بر امر به معروف و ‏نهي از منكر اولين محور دوران ولايت امام موسي كاظم (ع) است. ايشان در مقابل ‏انحرافات حكومت زمان به اشكال مختلف مبارزه كردند و اين عمل ايشان بهترين مصداق امر ‏به معروف و نهي از منكر است چرا كه دولتهاي آن دوران قبل از در اختيار گرفتن قدرت در ‏مباحث كلامي بحث اختيار را مطرح مي‌كردند و تاكيد داشتند كه انسانها مي‌توانند ‏سرنوشت خود را تغيير دهند اما پس از رسيدن به قدرت منطبق جبر را بيان مي‌كردند و ‏اينكه مردم بايد تسليم رضاي خدا باشد و اين بزرگترين انحراف در آن دوران بود كه حضرت ‏با اين افكار براي ايجاد فلسفه حقيقي اسلام مبارزه كردند.‏

وي از پرورش شاگرداني فرهيخته و ادامه مسير علمي ايجاد شده در جامعه توسط امام ‏باقر (ع) و امام صادق (ع) بعنوان دومين محور دوران امامت امام موسي كاظم (ع) ياد كرد ‏و اظهار داشت: تغيير حكومت از بني‌اميه به بني‌عباس فرصتي در اختيار امام باقر (ع) و ‏امام صادق (ع) گذاشت تا با تربيت شاگرداني كاردان زمينه توسعه انديشه اسلامي را ‏ايجاد كنند. تداوم حركت اين بزرگواران توسط فرزندشان امام موسي كاظم (ع) عاملي ‏براي گسترش فرهنگ ناب اسلامي بود به طوريكه پس از امام صادق (ع) و امام باقر (ع) ‏بيشترين تعداد احاديث روايت شده در حوزه فقه منسوب به ايشان است.‏

استاد تاريخ اسلام دانشگاه قم مواجهه امام موسي كاظم (ع) با دشمنان و ‏مبارزات منفي و سلبي ايشان را ويژگي بارز دوران امامتشان دانست و تصريح كرد: مبارزه ‏سلبي و منفي موجب آگاهي عموم و بالا بردن سطح فرهنگي مردم و نهايتاً انحطاط ‏حكومت برخاسته از ظلم و جور مي‌شود. امام موسي كاظم (ع) در مسير مبارزه خود با ‏حكومت جور از اين روش مبارزه استفاده كردند و آن را كارآمدتر از مبارزه مسلحانه ‏مي‌دانستند چون اين سبك مبارزه علاوه بر دوري جامعه از خشونت باعث تقويت اعتقادات ‏بنيادي مردم نيز مي‌شود و اين نحوه مبارزه تفاوت فاحش با مبارزات موجود در آن دوران ‏مانند قيام زيد داشت.‏

وي به تشريح چگونگي هدايت جامعه توسط امام موسي كاظم (ع) در دوران اسارت ‏پرداخت و گفت: در رابطه با دوران اسارت ايشان روايت شده كه بين 7 تا 14 سال در ‏زندان بسر مي‌برند كه بيشترين دوران اسارت را در زمان هارون‌الرشيد سپري كردند و ‏نحوه مبارزه امام با حكومت زمينه اسارت ايشان را ايجاد كرد اما در دوران اسارت نيز با ‏توجه به جنبه قدسيت و معنويت ايشان به هدايت جامعه مي‌پرداختند به طوريكه زندان مانعي براي حركت آگاهانه ايشان ايجاد نكرد.

استاد رسائل حوزه علميه قم تاكيد كرد: ‏محدوديت عاملي براي توقف مبارزه نيست همانطور كه در دوران ستمشاهي نيز مردم بدون ‏حضور فيزيكي امام خميني (ره) در كشور و تنها بدليل تاثيرات نوع مبارزه و حضور معنوي ‏ايشان در جامعه توانستند اين نهضت مردمي را به پيروزي برسانند. در دوران امامت امام ‏موسي كاظم (ع) نيز بخصوص در دوران اسارت ايشان حضور معنوي ايشان در ‏ميان مسلمانان و تاثيرات معنوي ايشان اندك نبود چرا كه اگر اين حضور ملموس نبود ‏هرگز حضرت به شهادت نمي‌رسيد.‏

حجت‌الاسلام قيومي به نكات آموزنده موجود در دوران امامت امام موسي كاظم براي ‏كارگزاران دولت اسلامي اشاره كرد و ابراز داشت: در حال حاضر مانند دوران امامت امام ‏موسي كاظم (ع) جنگ رواني در نظام اسلامي حاكم است براي مبارزه با اين نحوه ستيز ‏نبايد به جنگ مسلحانه اكتفا كرد بلكه بايد همانند حضرت از مبارزه منفي و سلبي بهره ‏جست.‏

استاد فقه دانشگاه قم با اشاره به تلاش امام موسي كاظم(ع) در تربيت شاگردان ‏فرهيخته و ارتقاي دانش عمومي، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيز كارگزاران نظام بايد با ‏شفاف‌سازي در لوايح فرهنگي و ارتقاي فرهنگ اسلامي و ايجاد شرايط اشتغال براي ‏فرهيختگان فرهنگي كشور در مسير هدايتگرانه امام موسي كاظم (ع) براي ايجاد جامعه‌اي ‏با فرهنگ ناب اسلامي گام بردارند.‏