طرح حکومت مهدی موعود (عج)
13 بازدید
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0
کد خبر : 85012209014523     سرويس : معارف     زمان : 9:01   سه شنبه 22 فروردين  1385          
 
حجت‌الاسلام قيومي: دشمن از طرح حكومت جهاني موعود و انسجام جهاني در هراس است// حكومت جهاني اسلام حكومت فرزانگان است
 
 

 


   
.

گروه معارف: تاريخ پژوه حوزه علميه گفت: توجه به حكومت جهاني موعود ‏نيازمند فرهنگ‌سازي و ايجاد هويت جهاني براي مردم و انسجام ميان فرق اسلامي ‏است چرا كه حضرت به يك جمع يا كشور خاصي تعلق ندارد، ايشان براي ايجاد ‏دگرگوني همه جانبه در جهان ظهور مي‌كند.‏


حجت الاسلام حسن قيومي، استاد حوزه هاي علميه و تاريخ پژوه در گفتگو با خبرنگار ‏شبستان ايجاد دگرگوني همه‌جانبه در جهان، رهنمون ساختن بشريت از تاريكي به ‏سمت روشنايي و ايجاد انقلابي سياسي و اجتماعي در جهان را از جمله رسالتهاي ‏حضرت مهدي (عج) عنوان كرد و درخصوص ساختار حكومت ايشان گفت: زماني مي‌توانيم ‏ساختار حكومت حضرت مهدي (عج) را ترسيم كنيم كه شناخت كافي از نظام و زمان ‏ظهور ايشان داشته باشيم در حقيقت تا زماني كه آن دوران را درك نكرده باشيم ‏نمي‌توانيم بصيرت علمي لازم نسبت به وقايع روزگار ايشان داشته باشيم و تنها ‏مي‌توانيم فرضيات و تصوراتي ذهني در مورد آن دوران ارائه دهيم.‏

وي سياست و حكومت را در دوران حكومت حضرت مهدي (عج) ابزاري در خدمت دين و ‏اهداف متعالي آن خواند و افزود: در دوران حكومت حضرت دين و سياست از هم تفكيك ‏ناپذيرند. سياست و حكومت در خدمت دين و اهداف متعالي آن است و شاهد يك خيزش عقلي و توسعه علمي در جوامع بشري هستيم به طوريكه امام صادق (ع) در حديثي ‏در اين زمينه اشاره مي‌كنند كه علم و دانش 27 حرف است. تمام آنچه پيامبران الهي ‏براي مردم آورده‌اند دو حرف بيش نيست. مردم تاكنون جز آن دور را نشناخته‌اند اما ‏هنگامي كه قائم ما قيام كند 25 حرف ديگر را در ميان مردم آشكار مي‌كند.‏

حجت‌الاسلام قيومي از عقل بعنوان مبناي حاكميت حضرت مهدي (عج) ياد و با اشاره به ‏حديثي از امام باقر(ع) در اين زمينه كه هنگامي كه قائم ما قيام كند خداوند دستش را بر ‏سر بندگان مي‌گذارد و عقول آنها را با آن كامل و افكارشان را پرورش داده و تكميل ‏مي‌كند، گفت: در عصر ظهور عقل به كمال مي‌رسد و به دليل توسعه‌اي كه در دانش و ‏عقل بشر ايجاد مي‌شود، تمام ظرفيتهاي اقتصادي كشور كشف مي‌شود و سرمايه در ‏حد وفور است. سيستم توزيع به شكل صحيح عمل مي‌كند و اثري از فقر و شكاف ‏طبقاتي، جنوب و شمال، كشورهاي پيشرفته و عقب‌مانده مشاهده نمي‌شود. همه كس ‏و همه جا به طور يكسان از مواهب طبيعت برخوردار مي‌شوند.‏

وي با قرائت دو بيت از سعدي كه ''دو عاقل را نباشد كين و مكار * نه دانايي ستيزد با سبك ‏سار * اگر نادان به وحشت سخت گويد *خردمندش به نرمي دل بجويد * '' دوران حكومت ‏حضرت مهدي (عج) را دوران حاكميت عقلا ناميد.‏

استاد تاريخ اسلام دانشگاه قم اعتقاد شيعه به انتظار و حكومت حضرت مهدي (عج) را ‏عاملي براي عدم وجود احساس تكرار و پوچي در زندگي روزمره دانست و تاكيد كرد: در ‏حال حاضر تنها جنبه ولادت حضرت مدنظر قرار گرفته شده است و دوران آغاز امامت ايشان ‏چندان موردتوجه نيست. چرا كه دشمنان مي‌خواهند هر چه كه داراي كارايي ‏باشد را از محتوا خالي كنند و از آنجا كه اعتقاد شيعه به انتظار و دوران امامت حضرت ‏مهدي (عج) عاملي براي گره خوردن عقايد انسانها و ايجاد يك وحدت اجتماعي است، ‏سعي دارند آن را از محتوا تهي كنند.‏

وي عدم تعريف هويتي جهاني براي ايجاد انسجام اجتماعي را از دلايل كم‌توجهي به ‏دوران آغاز امامت حضرت مهدي (عج) عنوان كرد و گفت: انقلاب اسلامي پس از نظام ‏شاهنشاهي در تلاش براي تعريف هويت اسلامي براي مردم بود، اما نتوانست اين هويت ‏را همه‌گير كند. چون بين فرق اسلامي جدايي بود. البته در شعار به انسجام و همگرايي ‏رسيديم اما در عمل چنين رويكردي مشاهده نشد. توجه به آغاز دوران امامت حضرت ‏نيازمند فرهنگ‌سازي و ايجاد هويت جهاني براي مردم و انسجام ميان فرق اسلامي ‏است چرا كه حضرت تنها به گروه، قشر يا كشور خاصي تعلق ندارد، ايشان براي ايجاد ‏دگرگوني همه جانبه در جهان ظهور مي‌كنند.‏

حجت الاسلام قيومي تبيين جايگاه آغاز دوران امامت حضرت مهدي (عج) در جهان را ‏نيازمند تبيين و تفهيم جايگاه حضرت در جهان و ارائه تعريف صحيحي از اسلام با بياني ‏شيرين و گويا براي جهانيان عنوان كرد.