سخنان شیخ الازهر نشان می دهد آن ها تمایلی به وحدت شیعه و سنی ندارند
36 بازدید
مصاحبه کننده : پایگاه خبری شفقنا
نحوه تهیه : فردی
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام قیومی در گفتگو با پايگاه خبري شفقنا: سخنان شیخ الازهر نشان می دهد آن ها تمایلی به وحدت شیعه و سنی ندارند

وقتی شیخ الازهر این خواسته را از شیعیان دارد که درکشورهای اسلامی تبلیغ نکنند، کاملا خلاف مشی وحدت عمل کرده. برای ایجاد اتحاد باید پایه وحدت را قبول افتراقات بگیریم و بپذیریم که تفاوت هایی داریم و تا جایی که امکان دارد این اختلافات را کم کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن قیومی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) بيان كرد: شیعیان و اهل تسنن دشمن مشترک دارند و آن هم استکبار جهانی است. علما و عقلا باید آگاهانه رفتار کنند و وحدت را پایه ریزی کنند که در این راه هم می توانند مواردي را كه استراتژيك است مشخص كنند و مواضعي كه بايد وحدت عمل داشت را روشن بيان کنند.

او با بیان اینکه شیعیان و اهل تسنن در کشورهای مختلف سال های زیادی با یکدیگر زندگی کرده اند و این سخنان کمترین تاثیر را روی آنها ندارد، تصریح کرد: در عین حال مراکزی برای ایجاد تفرقه و تحریک فعال هستند که عالمان و مجتهدین این دو مذهب باید به مردم آگاهی های لازم را بدهند و از فعالیت سوء آنها جلوگیری کنند .

این استاد سطح عالي حوزه علمیه قم در خصوص اظهارات اخیر شیخ الازهر گفت: او وقتی که می گوید شیعیان تبلیغ نکنند منظور مشخص او چيست؟ منظور شيخ الازهر اين است كه شیعیان در هرجای دنیا كه هستند ديگر تاريخ اسلام نخوانند و ديگر آن را به فرزندانشان آموزش ندهند. اين كه حرف معقولي نيست. يا چون امكان دارد دیگران به جز شیعيان تاریخ اسلام را بخوانند و در مورد اسلام مطالعه کنندو به داستان غدير و سقیفه برسند. اين حرف هم كه ممكن نيست. آيا می توان این قسمت از تاریخ اسلام را حذف کرد و گفت در مدارس و دانشگاه آموزش ندهيد؟ يا  گفتن تاريخ اسلام را بايد در مساجد و منابر ممنوع كرد چون با بيان مطالب تاريخي جوانان و دانشجویان در فكر فرو مي روند و با یکدیگر در خصوص تاريخ اسلام صحبت می کنند يا وقتی به تاریخ رجوع کنند سوالاتی در ذهن آنها ایجاد می شود. پس بايد چه كرد؟ به نظر ايشان براي جلوگيري از آگاهي و فكر و انديشه اولین راه جلوگيري از تبلیغ برای تشیع است.

او  در ادامه افزود: دردنیای امروز که همه چیز نمایان است چطور می توان توقع داشت مردم از دین و عقاید خود حرفی نزنند. با گسترش روز افزون تکنولوژی در سراسر دنیا که به راحتی می توان وارد دنياي مجازي شد نمی توان از چنین مباحثی جلوگیری کرد. سخنان شیخ الازهر جنبه ابزاری داشته است که بگوید نمی توانیم با شیعیان به توافق برسیم پس شیعیان نباید تبلیغ کنند.

او تاکید کرد: اگرايشان ازشيعيان خواسته كه در خصوص تشیع تبلیغ نکنند، خواسته  به ديگران بفهماند كه شما اگر با آنها وحدت كنيد خيلي از اهل تسنن شيعه خواهند شد و به این معناست که در تقابل با انديشه شيعه كاري از ما ساخته نيست.

قیومی با بیان اینکه با سخنرانی اخیر شیخ الازهر متوجه می شویم که آنها تمایل ندارند که میان شیعه و سنی وحدت ایجاد شود، گفت: شیخ الازهر از مرجعيت تشیع در خواست کرده که فتوا صادر کنند بر اینکه شیعیان به خلفا دشنام ندهند غافل ازاينكه مسلمانان مي دانند  که دشنام دادن در اسلام محکوم است و اگر هم کسی به شخصي دشنام دهد او را تعزیر خواهند کرد. البته از این اظهارات می توان برداشت دیگری هم کرد که منظور او بخش هایی از زیارت عاشورا است که لعن فرستاده می شود امااينكه دشنام نیست، بلکه شعيان در برابر ظلمی که به خاندان پیامبر رفته است از خدا می خواهند دشمنان آنها را از رحمت خود- كه به دست خود آنها بوده است-دور کند و به هیچ وجه معنای دشنام نمی دهد و نمی شود ظلمی که خلفا انجام داده اند از تاریخ پاک کرد. نظير كسي كه در مقابل ظلمي كه به او شده است به ديگري مي گويد انشا الله از دنياخير نبيني و يا اينكه اگر كسي حق ديگري را خورده باشد به او مي گويد من تو را به خدا واگذار كرده ام كه جواب اين ظلمت را بدهد. آيا اين دشنام است؟ بنابراین هیچ یک از علمای اهل تشیع دشنام و ناسزا دادن مسلمانی را تایید نمی کنند  اما تولي و تبري نسبت به دوستان و دشمنان اهل بيت برگرفته از آيات قرآن است .

حجت الاسلام قیومی در ادامه خاطر نشان کرد: شیخ الازهر نزاع تاریخی را که مطرح کرده است هر كسي مي تواند از او سو استفاده كند و براي مقاصد خود بين شيعيان و اهل تسنن نزاع و تفرقه ايجاد كند و حال اينكه بزرگنمایی عده اي معلوم الحال و تفرقه انداز كار صحيحي نيست،چون بیان کردن این مورد در حال حاضر درست نیست و شیعیان و اهل تسنن نزاع شخصی با یکدیگر ندارند. این در حالی است که هر دو گروه در مراکز و عبادتگاه های خود به عبادت می پردازند و زمانی هم که مثل موسم حج با هم به عبادت می پردازند شیعیان در نماز جماعت از اکثریت تبعیت می کنند در این موارد کاملا بحث وحدت ملموس است.شيعيان واهل تسنن در هر سرزميني كه زندگي مي كنند از اين اختلافات آگاه هستند وباهم نزاعي ندارند و هر دو گروه عليه دشمنان اسلام حاضرند

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مجتهدین شیعه در هرکشوری که فعالیت می کنند براساس قوانین اسلام عمل می کنند و هیچ قانونی در نظر آنها برتر از موازین اسلام نیست اما شيخ الازهربايد بداند چنین نیست كه مرجعيت شيعه به دولت خود وابسته با شد مرجعيت شيه آزادانه طبق مصلحت مسلمانان عمل مي كند

او گفت: وقتی تمام صحبت های شیخ الازهر را کنار هم قرار دهیم متوجه می شویم که گفته های او هیچ پایه منطقی ندارد و هر بار سخنان گذشته خود را نفی می کند والااین مساله روشن است كه با فتوا دادن مرجعيت چيزي حل نمي شود بلكه بايد بامنطق قوي وصداقت با مردم روبرو شد.

او در پایان گفت : عالمان تشیع  با اهل تسنن و اهل کتاب براساس صلح و دوستی رفتار می کنند وهيچ گونه اختلافي ندارند اما اتفاقات تاریخی را که نمی توان از بین برد و اين در حالي است كه هر کسی بخواهد دینی برای خود برگزیند با مطالعه منابع مي تواند انتخاب كند ولي به نظر ما حتما به مذهب تشیع خواهد رسید .